Dagens kulturpolitikcitat

Det känns på något sätt befriande att veta att det också finns andra som ser nackdelar med kulturen som en marknad. Det inger ett visst hopp. Tack för det Hanna!

Det som i dag stör mig då det gäller det litterära fältet är inte (o)balansen mellan experimenterande och icke-experimenterande litteratur som handlar eller inte handlar om normbrott. Jag stör mig inte heller på den experimentella litteraturens kvalitet.
  Nej. Det som stör mig är snarare en ekonomistisk kulturpolitisk syn, där litterära utövare blir blott och bart entreprenörer. Ordleverantörer. Helst trevliga, lättsmälta och lagom långa ord. Jag stör mig på storförlag som gör allt för att maximera sina vinster (riskerna ska bäras av småförlagen, det vill säga av litteraturälskarna). De tjänar mer än någonsin, men varken hinner eller anser sig ha råd att odla författarskap.
  
Jag stör mig kort sagt på det oinskränkta och i grunden kortsiktiga marknadstänkandet. Dess oförmåga att stimulera mångfald. Dess likriktningskvarn. Dess behov att ogiltigförklara och destruera allt som inte ger (maximal) ekonomisk avkastning. Den individuella ofriheten som häftar härvid. Du får finnas om du genererar stålar och gör du det kommer vi att tycka att det du gör är bra. McLenins smetiga dressinglogik. När ekonomi är makt och makt är rätt och rätt blir kvalitet. Det känns läskigt att ägna sig åt litteratur i ett land vars regering glatt deklarerar att dess kanon i princip enkom består av bästsäljare och deckare. Men det känns också viktigt att ägna sig åt litteratur i ett sådant land. Att ansluta sig till litterära och visionära annorlundatänkare. Bejaka.

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,1054070,00.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0