SR - Jag är orolig

Peter Örns avgång från SR är i sig positiv då han hann förstöra en hel del under sin tid som vd.
Hans situation är naturligtvis ohållbar när han inte har personalens förtroende samtidigt som personalen inte har hans förtroende att skapa program själva.

Vad som oroar mig är vad som kommer efter? En moderat med uppdrag att göra skillnaden mot kommersiella kanaler än mindre så att SR:s existens blir än mindre befogad? Stegö Chìlo är ju ledig och skulle vara som klippt och skuren som vd för nedmonteringen av SR.

Under Örns tid som vd har de högkvalitativa, smala, granskande, intellektuella och upplysande programen sakta men säkert marginaliserats inom P1 och P2 samtidigt som program som tidigare skulle bott i P3 eller P4 nu får bra sändningstid i P1 eller P2 istället. Jag menar inte att det är något fel med P3 och P4 programutbud, de har bara andra mål, och jag lyssnar gärna på dem också, men det är inte Rallygänget eller Hassangänget som jag vill höra diskutera politik eller konst även om de var hysteriskt underhållande på sin tid...

Dr. Sadness - kom tillbaka - ta ned stämningen lite grann - VI BEHÖVER DIG!!!

Ett exempel på detta är Susanne "Tolkientaliban" Ljungs modeprogram. Jag har i sak inte något emot att folk bevakar modevärlden och lyxkulturen, men är det något som kan bära sig kommersiella grunder så är det den här typen av program. SR har inget ansvar i att göra "gratisreklam" för produkter, däremot har SR ett ansvar i att se till att smal, kvalitativ inte särskilt lönsam kultur får plats.

Jag vill kunna höra folkmusik, jazz, klassisk musik, experimentell konstmusik och världsmusik i P2 som aldrig skulle spelas på de kommersiella reklamradiokanalerna. Jag vill inte ha döda musikkanaler, jag vill höra en levande diskussion kring innehållet av personer med spetskompetens på området, inte något miffo som råkade vara med i en dokusåpa och ännu inte passerat sitt bäst-före-datum.

I P1 vill jag kunna höra en motsvarande diskussion om litteratur, drama, poesi. Och naturligtvis också bevakning av dagsaktuella händelser i politiken och samhället där olika perspektiv ges utrymme och där man hör personer med djup kunskap och kompetens på sina områden uttala sig.
De får ta den tid de behöver, de får vara hur långdragna, torra, tråkiga och fula de vill, bara de uttalar sig om saker de kan med intellekt!

Jag tycker inte att detta är för mycket begärt!
Låt oss ha vårat P1 och P2 i fred!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=650004
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=650081


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0