Dagis enligt Nationaldemokraterna

Nationaldemokraterna föreslår nu att man ska öppna dagis enbart för etniskt svenska.

Lite synd är det ändå att partisekreterare Vávra Suk, som är en sådan idealist, inte kan sätta sina egna barn på detta dagis då han själv är född i Tjeckoslovakien. Lyckligtvis tror sig Suk ha en lösning på detta problemet!
Trots allt är Tjeckien med i EU och de spelar Ishockey, så vad kunde väl vara en mindre detalj än att de råkar prata ett slaviskt språk och komma från den slaviska folkgruppen, och inte den "nordeuropeiska" som partiet förespråkar?

Men jag måste ändå applådera Suk:s nya kulturbegrepp!
Att nu slavernas kulturer är såpass "kompatibla" att de ses som rumsrena hos Nationaldemokraterna får man väl se som positivt! Och att migration inom Europa inte är något problem är ju också trevligt att veta!

Och sedan råkar Suk bara i förbifarten presentera för mig helt okända historiska rön!

 ? På vanliga dagis har man barn från alla kulturer och det tycker vi är fel. Det går emot allting man gjort tidigare i historien, det naturliga är att uppfostra barn i en nationell anda, säger Vávra Suk till aftonbladet.se.

Personligen trodde jag att dagis var något som växte fram med det svenska folkhemmet?
Och hur uppfostrade man barn i en "nationell anda" före Nationalismens och Nationalstatens genombrott på 1800-talet?

Jag väntar vetgirigt på den sensationella historiska forskning som måste ligga till grund för ett sådant påstående. Om någon vet var jag kan ta del av denna forskning, välkommen att hänvisa som en kommentar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0