Nobelpris och flyg

Det är mycket glädjande att Fredspriset går till kampen mot Klimathotet i år. Även om man kan vara skeptisk till uppriktigheten i Al Gores miljöengagemang, att han överdriver för att nå ökad publicitet och om han verkligen lever som han lär så kommer man inte ifrån att han har gjort en stor och viktig insats i att lyfta fram klimatfrågan på den globala agendan.
Visst är klimathotet inte bara en miljö, utan också fredsfråga - för den största risken för i-länderna ligger knappast i vår egen överlevnad, utan de krig och flyktingströmmar som kommer att hota den globala ekonomin och riskerar att drabba oss också om vi inte agerar.

Jag trodde stenhårt att Philip Roth skulle få Nobelpriset i Litteratur i år, men Doris Lessing är ändå ett glädjande val. Bara en sådan sak som att hon tackade nej till att bli adlad i brittiska imperiet med motiveringen "there is no british empire" - sådant ger respekt!

Så här i skymundan av Nobelveckan skriver miljöpartiet en insiktsfull debattartikel i Göteborgsposten idag.

Den enda samhällssektor som fortfarande ökar sina utsläpp av fossila växthusgaser är transportsektorn. Och detta i en sådan utsträckning att det med råge förtar minskningen inom andra samhällssektorer. Vinsterna av alternativa bränslen och nya förbränningsmotorer uppväger inte på något vis det faktum att transportvolymerna på väg och i luften bara fortsätter att växa. [...]

Det är främst två faktorer som avgör om människor väljer tåg eller flyg mellan Stockholm och Göteborg. Det är restid och pris.
Frånsett sex procent moms på inrikes resor betalar flyget till skillnad från i stort sett alla andra transportmedel inga skatter för sin miljöpåverkan. Naturvårdsverket konstaterar att flyget är det klart mest klimatstörande färdmedlet per personkilometer. Om bilismen vore lika lågt beskattad som flyget skulle bensinen kosta cirka 4 kronor litern i dag. Detta är i praktiken en kraftig subvention av flyget från statens sida.

Jag instämmer med artikeln och naturligtvis borde staten satsa på järnväg istället för inrikesflyg!

SJ borde slippa kravet på att lämna vinstutdelning till sin ägare staten och i stället få i uppdrag att investera i nya tåg och vagnar.

Detta är också en viktig bit! SJ går som tåget, många vill resa med dem, men de hindras av ett överutnyttjat järnvägsnät som de inte själva kan förbättra trots att de har ekonomiska möjligheter till det.
Skulle Järnvägsnätet utnyttjas optimalt för X2000 mellan Göteborg och Stockholm så skulle tågen kunna åka 30 km/h fortare än idag - och därmed konkurrera ut flyget tidsmässigt!
Även internationella satsningar måste till! Ett Europatåg mellan Stockholm via Malmö på 4h är realistiskt om man bara vågar satsa!

Vi säger att vi är miljövänliga och tar klimathotet på allvar, men vågar ändå inte ta de stora, svåra och kontroversiella beslut som verkligen kan göra skillnad, som att avveckla inrikesflyg Göteborg-Stockholm, där fungerande snabbtåg är fullt realistiskt!

Eller som Göran Greider ser det:

Det verkar som om vi lever i en närmast schizofren civilisation där oförmågan att se sambandet mellan en allt snabbare reducering av artrikedomen och ett system som kräver evig materiell tillväxt vittnar om sjukdomstillståndet. Växthuseffekten ska i alla lägen bekämpas genom mer tillväxt: Köp miljöbilar (men minska inte bilismen), köp utsläppsrätter (men flyg inte mindre) och hugg ner skogen även om det sker på bekostnad av artrikedomen, det vill säga själva den oändligt komplexa livsväv där vi själva är invävda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0