Alliansens prioriteringar
Staten har visst råd att rädda gammelskogarna. Men Alliansen valde att göra en så kallad "miljösatsning" på Östersjön. Finansieringen gjordes med pengar som annars skulle gått till att bevara den svenska urskogen.
Enligt min mening är en satsning när man skjuter till mer pengar på ett område än man tidigare gjort, inte när man tar dem från ett annat område som behöver dem minst lika väl. Omprioritering skulle jag kalla det.
Konflikten mellan miljö och natur kommer vi få se mer av de närmaste åren...
Let the Dragon ride again on the Winds of Time
Två Citat
"The cod fishery, the herring fishery, the pilchard fishery, the mackerel fishery, and probably all the great sea fisheries, are INEXHAUSTIBLE; that is to say, that nothing we do seriously affects the number of fish"
Thomas Huxley - Darwin's Bulldog (1883)
vs.
"As a rational being, each herdsman seeks to maximize his gain. The rational herdsman concludes that the only sensible course for him to pursue is to add another animal to his herd. And abother; and another....But this is the conclusion reached by each and every rational herdsman sharing a commons. Therin is the tragedy. Each man is locked into a system that compels him to increase his herd without limit - in a world that is limited. Ruin is the destination toward which all men rush, each pursuing his own best interest in a society that believes in the freedom of the commons. Freedom in a common brings ruin to us all."
Nobelpris och flyg
Det är mycket glädjande att Fredspriset går till kampen mot Klimathotet i år. Även om man kan vara skeptisk till uppriktigheten i Al Gores miljöengagemang, att han överdriver för att nå ökad publicitet och om han verkligen lever som han lär så kommer man inte ifrån att han har gjort en stor och viktig insats i att lyfta fram klimatfrågan på den globala agendan.
Visst är klimathotet inte bara en miljö, utan också fredsfråga - för den största risken för i-länderna ligger knappast i vår egen överlevnad, utan de krig och flyktingströmmar som kommer att hota den globala ekonomin och riskerar att drabba oss också om vi inte agerar.
Jag trodde stenhårt att Philip Roth skulle få Nobelpriset i Litteratur i år, men Doris Lessing är ändå ett glädjande val. Bara en sådan sak som att hon tackade nej till att bli adlad i brittiska imperiet med motiveringen "there is no british empire" - sådant ger respekt!
Så här i skymundan av Nobelveckan skriver miljöpartiet en insiktsfull debattartikel i Göteborgsposten idag.
Den enda samhällssektor som fortfarande ökar sina utsläpp av fossila växthusgaser är transportsektorn. Och detta i en sådan utsträckning att det med råge förtar minskningen inom andra samhällssektorer. Vinsterna av alternativa bränslen och nya förbränningsmotorer uppväger inte på något vis det faktum att transportvolymerna på väg och i luften bara fortsätter att växa. [...]
Det är främst två faktorer som avgör om människor väljer tåg eller flyg mellan Stockholm och Göteborg. Det är restid och pris.
Frånsett sex procent moms på inrikes resor betalar flyget till skillnad från i stort sett alla andra transportmedel inga skatter för sin miljöpåverkan. Naturvårdsverket konstaterar att flyget är det klart mest klimatstörande färdmedlet per personkilometer. Om bilismen vore lika lågt beskattad som flyget skulle bensinen kosta cirka 4 kronor litern i dag. Detta är i praktiken en kraftig subvention av flyget från statens sida.
Jag instämmer med artikeln och naturligtvis borde staten satsa på järnväg istället för inrikesflyg!
SJ borde slippa kravet på att lämna vinstutdelning till sin ägare staten och i stället få i uppdrag att investera i nya tåg och vagnar.
Detta är också en viktig bit! SJ går som tåget, många vill resa med dem, men de hindras av ett överutnyttjat järnvägsnät som de inte själva kan förbättra trots att de har ekonomiska möjligheter till det.
Skulle Järnvägsnätet utnyttjas optimalt för X2000 mellan Göteborg och Stockholm så skulle tågen kunna åka 30 km/h fortare än idag - och därmed konkurrera ut flyget tidsmässigt!
Även internationella satsningar måste till! Ett Europatåg mellan Stockholm via Malmö på 4h är realistiskt om man bara vågar satsa!
Vi säger att vi är miljövänliga och tar klimathotet på allvar, men vågar ändå inte ta de stora, svåra och kontroversiella beslut som verkligen kan göra skillnad, som att avveckla inrikesflyg Göteborg-Stockholm, där fungerande snabbtåg är fullt realistiskt!
Eller som Göran Greider ser det:
Det verkar som om vi lever i en närmast schizofren civilisation där oförmågan att se sambandet mellan en allt snabbare reducering av artrikedomen och ett system som kräver evig materiell tillväxt vittnar om sjukdomstillståndet. Växthuseffekten ska i alla lägen bekämpas genom mer tillväxt: Köp miljöbilar (men minska inte bilismen), köp utsläppsrätter (men flyg inte mindre) och hugg ner skogen även om det sker på bekostnad av artrikedomen, det vill säga själva den oändligt komplexa livsväv där vi själva är invävda.
Hycklarna
Anna Politkovska
Klimatinvesteringar
Tack Mossenmark!
Läser inte bloggar. Dessa typer av medial "blottarkommunikation" förstärker bilden av oss människor som självcentrerade varelser och att vårt mål är att skapa en verklighetsbild, där vi själva är centrum. Att vilja förnedras i televisionens "spanking"-program eller mer vardagligt: att prata starkt och privat i mobilen på spårvagnen och förvandla vagnen till ens eget territorium, är en syn på sig själv, där världen enbart tycks vara till för en själv och där medmänniskor är någon slags rekvisita.
Ekonomipriset 2007
Om kritiken av att Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne är ett politiskt pris ska klinga av borde man göra det enda riktiga och ge priset till Sternrapporten! Detta kommer sannolikt att vara ett av de mest betydande ekonomiska forskningsresultat som presenteras under hela 2000-talet!