Bensinskatten

Andreas Carlgren börjar ta ett allt större ansvar i sin roll som miljöminister vilket gläder mig mycket!
Nog för att det fortfarande är mer prat än handling men förslagen börjar åtminstone bli konkreta och realistiska.
Dessutom är det bara positivt att det växer fram en borgerlig miljödebatt istället för det ständiga förnekande och förminskande av miljöproblemen som tidigare präglat borgerlig miljöpolitik.

Bunkermoderater börjar föga oväntat kraxa om marknadsmässiga priser, vilket naturligtvis kommer att pressa upp priset av sig självt när oljan börjar sina.
Jag väntar på den sedvanliga patetiska jämförelsen med de låga bensinpriserna i baltikum och i förbifarten en plädering för rättvis plattskatt...

Nu lär det tyvärr inte vara så gott ställt att Gud skapade världen så fint att oljan tar slut precis när vi behöver bromsa växthuseffekten. Vi kommer att hinna förstöra klimatet innan oljan tar slut så det finns ingen anledning till oro!

Kanske bör en tanke skänkas till vad man ska göra när oljan väl tar slut?
Eller varför det förresten? Marknaden kommer ju naturligtvis att lösa detta automatiskt när efterfrågan på andra alternativ ökar.

Kd utlovade i valet lätt populistiskt en sänkt bensinskatt. Nu måste man alltså sannolikt svika detta redan på förhand orimliga löfte för Allianssamarbetet.

Kd har hittills löst detta på ett etiskt korrekt sätt.
Eftersom Göran Hägglund lovade att sänka bensinskatten låter man istället Anders Wijkman påpeka att han minsann inte har lovat något sådant och att han hoppas på att Hägglund ska ändra sig. Visst kommer Hägglund att tvingas ändra sig, men nog lär det bli ett högt pris för ett sviket vallöfte.

För övrigt har Kd ambitionen att man skall vara ett miljöparti 2010...

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=357032

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0