Är Björklund verkligen liberal?

Mr. Skene har gjort det igen.

Nu ska "hobbykurser" och "spex" bort från gymnasieskolan.

Jag respekterar fullt Jan Björklunds åsikt, men samtidigt måste jag fråga mig om man som utbildningsminister kan styra skolornas kursutbud och samtidigt kalla sig liberal?
Kan man propagera för friskolor och samtidigt inskränka skolornas rätt att utforma speciella profilkurser?
Är inte poängen med en friskola att den har existensberättigande eftersom den erbjuder något som kommunala skolor inte gör?
Varför ska inte kommunala skolor få samma rätt som friskolor att starta profilkurser?
Och om inte de ska få denna rätten, hur kan man då motivera friskolans existens?
Vem avgör vad som är en bra kurs och vad som är en hobbykurs?
Varför ska eleverna inte få studera det de brinner för i skolan?

Poängen med valbara kurser är ju att de ska ge eleven chans att själv bestämma vilka kurser den vill läsa utifrån vad den har för intressen och ambitioner.

Valfrihet brukar detta kallas, eller med ett annat ord liberalism.

Jag börjar allt mer undra om Mr. Skene verkligen är liberal?
Och vill Folkpartiet Liberalerna verkligen välja någon som inte för liberal politik som nästa partiordförande?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=651225

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0