Räntekrig

Äntligen har bankerna börjat inse att en god sparränta är en konkurrensfördel.

Jag övergav mitt sparkonto på Handelsbanken när jag upptäckte att jag bara fick någon promille i sparränta trots att sparkontot begränsade mina uttagsmöjligheter.

Ironiskt nog var det alltså mer lönsamt för mig att äga aktier i Handelsbanken, med direktavkastning på ca 3%, än att ha pengar på deras sparkonto.

Istället satte jag pengarna på Orust Sparbank. En gammal hederlig lokalbank med en sparränta som följer riksbanken som klockan, och inte använder räntehöjningar som en möjlighet att tjäna mer pengar på småspararna. Storbankerna brukar annars höja lånräntan direkt, men sparräntan kan man gott vänta med...

Låt inte bankerna tjäna pengar på dig - Du ska tjäna pengar på banken!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=654623

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0