Skuggbudgetar

Då var det dags för skuggbudgetarna igen.

Jag uppskattar att Miljöpartiet tydligt kräver flygskatt på 200 kr inom och 400 kr utom Europa. Detta är inte orimliga kostnader, men kan ändå bekämpa tendensen att folk ser det som en rättighet att lågprisflyga hur som helst.
Skulle vara spännande att se om det finns något annat parti som idag vågar kritisera flygskatten? Skulle väl vara kristdemokraterna då, men de har ju tydligen en tumme med han där uppe när det gäller miljön...

Friåret tycker jag i grunden är ett bra förslag som arbetsmarknadspolitisk återgärd. Det ger fler chansen att komma in på arbetsmarknaden och sedan vänder jag mig emot synsättet att arbete = liv/identitet. Man ska också ha möjlighet att kunna förverkliga andra värden i livet än jobb.Sedan så finns det saker att rätta till i friåret som fungerade mindre bra förra vändan, men i grunden tycker jag att det är en god idé!

Att sluta subventionera kärnkraften och istället göra andra energiformer lönsammare tror jag också är en god idé då det skapar en starkare efterfrågan på alternativa energikällor, vilket sätter press på utvecklingen att bygga ut dem.

Per Nuder - kronprinsen som aldrig fick bli Kung - får sällan till det, men att kalla Alliansens ekonomiska politik för "blå skatteväxling" tycker jag är klockrent!

Några intressanta punkter:
* Nej till nedläggning av Ekobrottsmyndigheten och Arbetslivsinstitutet.

Att det knappt blivit något väsen kring nedläggningarna av dessa är märkligt... Med tanke på att man inte behöver vara Einstein för att

* Möjlighet för kommuner att söka statlig ersättning vid naturkatastrofer.

Lär behövas i framtiden... Om inte Kristdemokraterna hade rätt vill säga...

* Minska visstidsanställningarna genom att lagstifta om rätt till heltid.

Det här är ett intressant, men kontroversiellt förslag. Grundtanken är god, men frågan är om man utvärderat riskerna ordentligt då vissa jobb inte går att erbjuda på heltid.

* 150 Mkr i en skattestimulans för dem byter som gamla bil till en miljöbil.

Hellre skattestimulans än bonus på 10 tkr!

* Ny klimatmärkning av konsumentvaror.

Det här längtar jag efter! Jag skulle heller inte ha något emot om Alliansen införde detta, så att deras tal om individens frihet klingar mer äkta, för idag vet jag ju inte ens vad jag köper trots att jag försöker hålla mig uppdaterad om miljöeffekter av min konsumtion!
Bra Nuder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0