Väskdebatten fortsätter...

Jag tycker att Sisela Lindblom har fått oförtjänt mycket skit för den så kallade väskdebatten.
Hennes motståndare har försökt reducera ner det hela till en absurd debatt om hur mycket en damväska får kosta.

I sak tycker jag att Lindblom har helt rätt när hon säger att mode är ett språk - ett sätt att uttrycka sig.
Och personligen så har jag svårt att se några sympatiska eller etiskt berömvärda värden i att spruta champange för tiotusentals kronor på varandra. Vilka signaler det sänder ut tycker jag är ganska uppenbart!

Att sedan P1 anser denna lyxkultur så viktig att bevaka att man ger Susanne "Tolkientalibanerna" Ljung ett eget program om detta samtidigt som man drar in på det mesta av smalt kvalitétsutbud inom P1 och P2:s program av  hög intellektuell och konstnärlig kvalitét tycker jag är såpass allvarligt att jag fullt stödjer Lindbloms position i denna absurda debatt!

Jag vet att mode är ett språk. Jag tror att många andra vet det också. Ur den breda allmänheten. Att kläder är ett sätt att uttrycka sig. Jag/vi använder, gläds, klär och uttrycker oss med kläder varje dag!

Jag var aldrig ute efter kläderna eller den kvinnliga konsumtionen i sig, när jag i Dagens Nyheter (31 mars) nämnde Susanne Ljung och väskorna hon skrev om. För den som ville göra sig lyhörd för en annan debatt hade det nog näppeligen gått att missa. Jag avläste modet som språk och vad det berättade om vår samtid. Att den var statusfixerad, att väskornas pris var skyhöga, att Stureplanskulturen med sina champagnekaskader var hypad, att det var det vi skulle se upp till, en utestängande lyxgemenskap som modeikon.

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,1064505,00.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0