Metro Hycklar

Metro Göteborg gör idag en stor grej av Klimatkrisen och skriver flera sidor om hur vi medborgare har ett eget moraliskt ansvar att agera nu före dem som inte har modet.

Uppenbarligen hör Metro till den senare kategorin själva då de i samma tidning har ett stort dubbeluppslag om resor till Thailand.

Visst är det positivt att Metro skriver om klimatet, men lev som ni lär och gör t.ex. som DN Resor som anger klimateffekten av resorna de tipsar om.

***

Hela 10% av Sveriges totala utsläpp står turismen för, vilket är dubbelt så mycket som den globala turismen.
Glorian faller på sne hos tidigare så hyllade Lottie Knutsson när hon säger:

"Det är inte branschen som tvingar kunderna att resa längre och längre bort. Efterfrågan styr helt och hållet."

Visst är det efterfrågan som styr, men vilka skapar efterfrågan och ligger på för att måla upp bilden av att man hellre bör semestra i Thailand än svenska kusten? Jo det är Resebyråerna och medias reseprogram/resesidor. Och där har både Lottie Knutsson, Metro och de andra i resebranchen ett ansvar för att måla upp en mer objektiv bild av turismen där vi konsumenter får reda på vad vårat resande faktiskt kostar klimatet. Om fler förstod det skulle nog fler hellre stanna hemma.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1220598.ab

Kommentarer
Postat av: Daniel

Jag anmärkte också att metro begick inkonsekvens iom deras Thailand-repotage. Det var riktigt pinsamt.

2007-11-12 @ 20:13:05
URL: http://kratzek.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0