Kritiken mot SJ har spårat ur

SJ har de senaste månaderna fått ta emot en oproportionell mängd obefogad kritik.

SJ:s nya prissystem är inget unikt utan liknar i mångt och mycket det system som såväl SAS som lågprisbolagen har haft i flera år. Ingen har mig veterligen klagat på att man inte kan räkna med att boka en flygresa för under hundralappen samma dag som man reser. Tvärtom är flygresenärerna i regel mycket medvetna om att det gäller att boka i tid om man inte vill betala flera tusen kronor för resan. Mig veterligen har det inte heller varit någon folkstorm mot att man kan tvingas till krångliga byten eller avlägsna flygplatser när man flyger, men SJ ska tydligen stå till svars för att man använder en internetbaserad sökmotor som kan ta fram alternativ som folk inte tycker om. Dessutom ska SJ tydligen stå till svars för att de som bokar på internet gynnas prismässigt trots att internetbokningar är billigare i snart sagt samtliga branscher idag.

Personligen tycker jag att SJ:s nya system fungerar utmärkt! Jag får alltid lägsta möjliga pris och de gånger jag har rest i sommar har jag vid alla utom ett tillfälle lyckats få biljetter för 99 kr, även med X2000. Sista Minuten finns dessutom fortfarande kvar för dem som letar. SJ har maxpriser på sina sträckor och dem som inte kan planera sin tillvaro och inte vill betala för en ombokningsbar biljett (vilken av naturliga skäl är dyrare eftersom SJ måste reservera sig för möjligheten att man vill åka med ett fullbelagt tåg) får ta den smällen.

Vid det enda tillfället mitt SJ-tåg varit försenat i år (maskinfel) satte man snabbt in ersättningsbussar varför vi inte blev mer än 1h sena till slut. Dessutom gav resegarantin mig en resecheck motsvarande beloppet jag hade betalt för den försenade resan. Viss försening bör man alltid räkna med när man är ute och reser.

Om SJ ska vara ett avreglerat, vinstmaximerande privat bolag eller ett statligt, reglerat monopol som har ett allmänintresse att tillgodose är en politisk fråga och inget som SJ själva beslutar om. SJ har tyvärr inte så mycket de kan göra åt förseningarna heller eftersom det är en politisk fråga om man vill skjuta till mer pengar för att bygga ut och underhålla järnvägsnätet eller om man ska satsa på förbifarter och flygplatser i Stockholm istället.
Vänligen sikta rätt nästa gång och ställ politikerna till svars istället!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0