Valets mest patetiska valfråga

Folkpartiets valkampanj förbryllar mig.

Marit Paulsen pratar sig varm om att vi ska införa euron i Sverige. Det kan man tycka vad man vill om. Min invändning är att folkpartiet har gjort en litet men ack så viktigt misstag:
Man har glömt i vilket parlament som beslut om euron tas.
Det är i valet till Europaparlamentet man driver frågan men det är bara Sveriges Riksdag (eller möjligen EU-domstolen eftersom vi saknar formellt undantag) som har mandat att fatta beslut om Sverige ska införa euron eller ej.

Man börjar ju undra: har folkpartiets europaparlamentskandidater så dålig koll att de inte ens vet vilket parlament som fattar beslut om euron? eller är det helt enkelt så att folkpartiet utgår från att vi väljare inte förstår det men ändå röstar på dem eftersom de förmedlar någon sorts EU-eufori som vi ska ryckas med i av bara farten - trots att de inte lovar någonting?
Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som är värst?

Folkpartiet vill framstå som det mest EU-vänliga partiet men bland dem som har någorlunda koll på hur EU fungerar framstår de istället som det överlägset mest EU-okunniga partiet. Grattis!

Ett parti som går till val på "fred i Europa" (vilket parti vill ha "krig i Europa"?) och avskaffande av jordbrukssubventionerna - en fråga som jag tror att alla svenska partier driver hårt. Enda skillnaden är att Marit Paulsen lovar att avskaffa jordbrukssubventionerna inom 5 år. Det lovade hon förra gången också - de är fortfarande kvar. Hur många gånger ska folk låta sig luras? När får vi väljare politiker som driver de frågor som vi förtjänar: sakfrågor?

Min röst kommer inte gå till folkpartiet! Den ger jag bara till partier som driver konkreta sakfrågor.
Jag värderar nämligen att man vid varje val kan följa upp hur dem man röstade på senaste valet har förvaltat förtroendet.

Att som sin profilfråga gå ut med att man vill införa euron i Sverige i dyr TV-reklam inför valet till Europaparlamentet torde vara tidernas överlägset mest patetiska valfråga. För har det någonsin hänt tidigare att ett politiskt parti gått till val på en fråga som parlamentet man vill röstas in i inte har mandat att besluta i?

Kommentarer
Postat av: Alexander Lowejko

Hej!



Kul att se en bra blogg med vettiga åsikter och välskrivna texter! Det vore trevligt med lite uppdateringar och nya texter snart.

2009-10-08 @ 08:51:30
URL: http://lowejko.blogg.se/
Postat av: Tharand

Hej Alexander!



Tack! Bloggen har varit i dvala eftersom jag varit utanför den svenska ankdammen ett tag ;) Nu verkar det dock som att det blir dags att börja skriva igen!

2009-11-22 @ 14:39:22
URL: http://tharand.blogg.se/
Postat av: Emil Gustafsson

Jätteintressant inlägg. Tänkte faktiskt inte på detta, men du har ju helt rätt i vad du säger!

Att införa en skuldtung euro i dagens läge skulle vara livsfarligt för Sverige. Estland är ett bra exempel på ett land som idag har bra ordnade finanser och relativt lite skulder. Man är ett riktigt föregångsland i baltikum. Nu har man bestämt att gå över till Euro. Vi får se hur det går...

2010-10-20 @ 19:06:27
URL: http://alternativvarld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0